Home

Financiën binnen de gemeente Nijmegen

Subsidies en inkoop

Subsidies

Nijmeegse Kaderverordening Subsidies (NKS 2019)

Visie, beleid en juridische kaders rondom subsidies staan in de ‘Nijmeegse Kaderverordening Subsidieverstrekking' 2019 (NKS). Deze kaderverordening is de basis voor de sturing en controle op het subsidieproces in het algemeen, geeft richtlijnen en helpt bij het verhelderen van de afwegingen die wij in Nijmegen maken bij het verlenen en vaststellen van subsidies.

Subsidie

Wij spreken van een subsidie als het gaat om:
 “de aanspraak op financiële middelen, door het bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten”.
Deze definitie is conform de definitie van subsidie zoals die is opgenomen in de Algemene Wet Bestuursrecht, art. 4:21.
In het algemeen ontstaat een aanspraak op financiële middelen door een besluit van het gemeentebestuur waarin is besloten tot subsidiëring van een activiteit van een subsidieaanvrager. De gemeente stuurt een beschikking tot subsidieverlening aan de subsidieaanvrager en hierdoor ontstaat de aanspraak op subsidie. Hierna worden de activiteiten uitgevoerd. Zodra de subsidiabele activiteiten zijn uitgevoerd en aan de verplichtingen is voldaan die aan de subsidiëring zijn verbonden, is de gemeente verplicht subsidie te betalen. Zodra de gemeente besluit tot subsidievaststelling en de beschikking hiertoe opstelt, ontstaat de aanspraak op uitbetaling van de financiële middelen. Overigens kan er ook sprake zijn van directe vaststelling van subsidies, waarbij het moment van verlenen en vaststellen samenvallen.

Het bevoegd orgaan:
Voor zover in de Kaderverordening niet anders is bepaald, is het college het bevoegde bestuursorgaan voor de toepassing van de Kaderverordening en van titel 4.2. van de Algemene wet bestuursrecht.

Subsidieplafond

De NKS bepaalt dat de gemeenteraad op door hem te bepalen beleidsterreinen en of onderdelen van beleidsterreinen jaarlijks een subsidieplafond kan vaststellen. In onze gemeente is ook het college hiertoe bevoegd. Dit gebeurt vaak bij de vaststelling van de Stadsbegroting maar het kan ook -  mits binnen de vastgestelde financiële kaders -bij afzonderlijk raadsbesluit. Met name bij subsidieverlening op terreinen met een onbekend aantal aanvragen kunnen uit het oogpunt van subsidiebeheer goede redenen bestaan om een subsidieplafond in te stellen. Dit plafond kan per subsidieregeling worden ingesteld voor een programma of een deel daarvan.

Ook de inhoudelijke kaders voor de subsidieverstrekking worden door het college en de raad vastgesteld.

Sturing

De gemeenteraad heeft vanuit haar kaderstellende rol het subsidiebeleid vastgelegd in de NKS. Wijzigingen op grond van landelijke wijzigingen in de regelgeving worden actief aan de Raad voorgelegd. In zowel de Stadsbegroting als de Jaarrekening zijn bijlagen over subsidies opgenomen. Het college draagt zorg voor de uitvoering van het subsidiebeleid en voor efficiënte onderliggende processen. Waar de uitvoering anders verloopt dan verwacht, meldt het college dit actief aan de gemeenteraad.

Voortgangsrapportage Subsidies (VRS)

De gemeenteraad vindt het belangrijk om - vooraf - te kunnen sturen op de subsidies die verstrekt worden in Nijmegen. De gemeenteraad wil inzicht hebben in wat er gebeurt in onze stad met de verstrekte subsidies en wil hier actief op kunnen sturen. Om hieraan tegemoet te kunnen komen, biedt het college jaarlijks de voortgangsrapportage Subsidies (VRS) aan de gemeenteraad aan. Het college biedt deze rapportage ruim vóór de behandeling van de stadsbegroting van het volgende kalenderjaar, uiterlijk 8 september. De gemeenteraad is zo goed in staat om inhoudelijk de discussie te voeren en de kaders te bepalen.

Inkoop

Inkoop omvat alle activiteiten die in een organisatie worden uitgevoerd om werken, leveringen of diensten van externe bronnen te betrekken. Omdat de gemeente een overheidsorganisatie is, moet zij bij het inkopen van werken, leveringen en diensten rekening houden met de bepalingen uit de Aanbestedingswet. Daarnaast hanteert de gemeente Nijmegen bij het inkopen het inkoopbeleid.

De kaderstelling en toetsing aan het inkoopbeleid is binnen de gemeente op één centrale plek gepositioneerd. Zo kiest Nijmegen voor het model van gecoördineerde inkoop, waarbij de gemeente als één aanbestedende dienst optreedt en de versnippering van inkopen wordt tegengegaan. De gemeente koopt rechtmatig en doelmatig in.
Daarnaast zijn de inkoopdoelstellingen op het organisatorische vlak onder meer:
• realiseren van optimale samenwerking tussen de inkopende organisatieonderdelen;
• optimaliseren van het bedrijfsresultaat en de bedrijfsvoering;
• vergroten van inkoopkennis en het ontsluiten ervan in de eigen organisatie.

De gemeente spant zich continu in voor een (verdere) professionalisering van de Inkoop- en aanbestedingspraktijk. Het inkoop- en aanbestedingsbeleid is een verlengde van het coalitieakkoord Nijmegen. De gemeentelijke inkooporganisatie is verder geprofessionaliseerd waarbij de processen en de invulling van maatschappelijk verantwoord inkopen zijn geoptimaliseerd.

De gemeente wil met dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid de volgende doelstellingen realiseren:
- Rechtmatig en doelmatig Inkopen zodat gemeenschapsgelden op controleerbare en verantwoorde wijze worden aangewend en besteed;
- Een integere, betrouwbare, zakelijke en professionele inkoper en opdrachtgever zijn;
- Het creëren van de meest maatschappelijke waarde voor de publieke middelen;
- Maatschappelijk verantwoord inkopen en daarmee bijdragen aan de realisatie van de maatschappelijke doelstellingen van de gemeente;
- Een continue positieve bijdrage leveren aan het gehele prestatieniveau van de gemeente;
- Administratieve lastenverlichting voor zowel de gemeente als voor ondernemers;
- Dit beleid sluit zoveel mogelijk aan op het algemene beleid van de gemeente.

Deze pagina is gebouwd op 04/26/2022 15:15:16 met de export van 04/26/2022 14:59:19